Golfbanorna och golfverksamheten i Sverige drivs av 413 golfklubbar och 44 golfbolag (juni 2018). Denna mix av organisationsformer är unik i Idrottssverige och ställer fler och andra krav på Svenska Golfförbundet än vad ett idrottsförbund normalt hanterar.
Den gemensamma nämnaren är att alla aktörer i Golfsverige brinner för att skapa så bra verksamhet som möjligt, men också att anläggningarna är egenfinansierade med litet ekonomiskt stöd från samhället. Golfanläggningarna drivs inte i primärt syfte att maximera intäkterna och vinsterna, men måste drivas effektivt och upplevas som attraktiva av golfspelarna för att överleva långsiktigt.
Det finns många väl fungerande och stabila klubbar och golfanläggningar, men också dess motsats. Nivån och kvaliteten på den verksamhet som erbjuds varierar kraftigt från en klubb och anläggning till en annan. Väderförhållandena varierar kraftigt år från år vilket också påverkar medlemsflödet.
Mot bakgrund av detta fattade förbundsstyrelsen 2016, i linje med den av förbundsmötet beslutade verksamhetsinriktningen 2015–2016, beslutet att öka satsningen på kvalificerad rådgivning genom att komplettera befintliga team av bankonsulenter och juniorutvecklare med erfarna verksamhetsutvecklare. Målet är att skapa grund för välmående golfanläggningar i Sverige med nöjda medlemmar, gäster och medarbetare vilket innebär en ekonomi i balans med en attraktiv verksamhet för golfanläggningarna.